

Verkeersveiligheid voor schoolgaande jeugd blijft voor Team 2030 een topprioriteit.
In de buurt van scholen en jeugdsites behouden we én handhaven we de zone 30. Ook binnen de bebouwde kom is zone 30 de regel. Dit zorgt voor meer verkeersveiligheid, meer fietsers en voetgangers, minder schadelijke uitstoot.
Samen met scholen, mobiliteitsambtenaar en buren bekijken we waar bijkomende schoolstraten mogelijk zijn. Hierdoor kunnen kinderen en hun ouders veilig tot aan de schoolpoort wandelen of fietsen.
We vertrekken consequent vanuit het STOP-principe.
De inrichting van het openbaar domein gebeurt in de eerste plaats voor Stappers, dan Trappers,
Openbaar vervoer en tot slot Personenwagens. Zo proberen we voldoende ruimte te geven aan
alle gebruikers.
We behouden het concept van de fietsstraten in het centrum van de stad, aan de scholen en op weg naar de school. Hiervoor voorzien we ook voldoende sensibilisering, communicatie en signalisatie, en onderhouden die ook.
Bij werken in de straat, in het bijzonder in de schoolomgevingen, moet extra aandacht en
communicatie gaan naar de impact van het werfverkeer. De stad tekent daarvoor het Charter
Werftransport (wat heel wat andere steden en gemeenten al deden).
